Heidi wrote:Pa, citiraj
Ako se vec zalite onda konkretno. Nick, post, zalba. Pa da vidimo.
På måndag morgon tar man första spadtaget. Rivningen väntas pågå i ungefär en veckas tid och i samband med det kommer grunden att läggas och tomten jämnas till.
Det kommer att bli ett trevåningshus med 450 kvadratmeter per plan. På bottenplan blir det två lokaler för kontor eller handel. På de övre planen bygger man fem lägenheter vardera. Det handlar om en fyra på 90 kvadrat en ungefär hälften så stor etta och utöver det tvåor och treor.
— Vi har intressenter både till lägenheterna och lokalerna på nedre plan, säger Gunnar Lindow, VD för det kommunala bostadsbolaget Järnbäraren
Han berättar att man tänker sig lite äldre Gnosjöbor som vill flytta från sina villor till något mindre.
— Vi har ingen inriktning att det ska vara en viss ålder men däremot är det anpassat så att det skulle passa äldre. Huset har hiss och det är moderna lägenheter som gör det enkelt för äldre, säger han.
Huset ska löpa längs med trottoaren och svänga där gatan svänger. För att få plats med allt köpte Järnbäraren i somras den intilliggande tomten Bankgatan 4 (det så kallade "Evelynshuset"). Det huset ska dock bevaras i befintligt skick.
— Vi behövde ha den tomten också. Det är en ganska liten tomt och för att få in huset vi bygger nu måste vi bygga ända fram till tomtgränsen.
Det ska också installeras en anläggning för att kunna värma upp huset med bergvärme och det finns planer på att använda en del av den intilliggande tomten på baksidan.
— Men det är på baksidan och kommer inte synas, säger Gunnar Lindow.
Vad lägenheterna kommer kosta går inte att svara på nu, menar han.
— Det kommer vara ganska dyrt med tanke på hur läget i Gnosjö är nu. Fyran kanske kommer kosta någonstans runt 9500.
De mindre lägenheterna kommer givetvis vara billigare men priset kommer inte skilja så mycket som man kanske kan tro.
— I en stor lägenhet finns fortfarande bara ett kök och det är dyrare att bygga ett kök än ett sovrum, säger Gunnar Lindow.
— För att vara nytt är inte det här speciellt dyrt. Om man hade byggt med exempelvis moduler hade standarden varit sämre men hyran hade inte blivit speciellt mycket billigare, säger Gunnar Lindow
Företagsam.nu har flera gånger behandlat ämnet om automation, hur man kan effektivisera produktion genom att låta robotar och maskiner utföra dem i stället för människor. För det mesta har det handlat om industrijobb. När datorprogrammet Iceo gör sitt intåg lär även cheferna darra av nervositet.
Programmet är under utveckling av amerikanska Institute for the future och ska kunna leda och fördela arbete bland anställda.
I ett test fick programmet i uppgift att ta fram en forskningsrapport om grafen samt 60 bilder och diagram, som involverade 23 personer i en rad olika länder, vars arbete fördelas av Iceo. En rapport som denna tar normalt flera månader att ta fram men utfördes av Iceo på några veckor. Även rekrytering till projektet skötte programvaran.
Slutresultatet överträffade förväntan, skriver Devin Findler, som ledde laget bakom experimentet, själv i Harvard business review.
Frågan är vilka som har jobb när både arbetare och chefer är utbytta mot maskiner?
fter lördagens artikel fortsatte hyresgästernas kritik bland annat på Facebook.
"Alltid samma problem med för låga temperaturer oavsett vilken lägenhet eller område. Ständiga bortförklaringar men aldrig någon förbättring...", skriver en person.
"Jag har haft svinkallt i tre år i rad. När jag var ute hos Finnvedsbostäder och berättade om hur kallt vi hade fick jag till svar att jag skulle ha varma kläder och innetofflor på mina barn", skriver en småbarnsförälder som uppger att det i vissa fall var elva grader kallt på golvet.
"Jag hade 15,6 grader och klagat i en månad utan att det hände något" skriver en annan.
När Lars Lejon, ordförande i Finnvedsbostäders styrelse, får höra talas om kritiken blir han tagen på sängen.
– Om detta stämmer lever vi inte upp till vad vi lovar. Så mycket mer kan jag inte säga om det just nu, säger han när Värnamo Nyheter ringer upp.
Finnvedsbostäders vd Mikael Nordholm säger att han tar allvarligt på kritiken.
– Det tror jag inte på. Jag bor själv i området Lyckan och har inte upplevt det, säger Mikael Nordholm.
Nu, en vecka efter att artikeln publicerats, uppger flera av hyresgästerna att temperaturen faktiskt har ökat.
– Trots att det är varmare utomhus nu så har vi värme på elementen. Istället för 16 grader i köket har jag nu 19 grader och i vardagsrummet visar mätaren 20, 5 istället för 17, säger en källa.
Även Azrudin Karahmet bekräftar att värmen stigit.
– Vi upplever viss förbättring. Det gjorde vi direkt efter artikeln. Nu hoppas vi att det fortsätter på den vägen, säger han.
Under 20 grader under en längre tid ska inte accepteras, menar Mikael Nordholm.
– En temperaturdipp ska åtgärdas inom en till tre dygn. Om det inte görs har vi inte levts upp till våra kvalitetsmål.